torstai 30. heinäkuuta 2015

Gallup säästämisestä



Löysin kivan pienen gallupin säästämiseen liittyen, jonka ajattelin yön tunteina tehdä.

IKÄSI?
- Tällä hetkellä 22-vuotias, lokakuun loppupuolella mittariin tulee 23v.

OLETKO OPISKELIJA, TÖISSÄ VAI TYÖTÖN?
- Olen elokuun vielä vakituisena töissä, jonka jälkeen työ muuttuu osa-aikaiseksi ja alkaa opinnot sekä "köyhä opiskelijaelämä".

ASUTKO VIELÄ KOTONA, YKSIN, KUMPPANIN KANSSA, SOLUSSA VAI MITEN?
- Asun mieheni kanssa pienessä omakotitalossa maalla.

MISTÄ TULOSI KOOSTUU KUUKAUDESSA?
 - Tuloni koostuu vaihtelevasta (mutta pienestä) palkasta sekä sijoitusasuntojeni pääomatuloista kun ovat vuokrattuina.

KUINKA PALJON VANHEMMAT TMS. TUKEE RAHALLISESTI KUUKAUDESSA?
- Vanhemmat eivät tue rahallisesti ollenkaan.

KUINKA PALJON JÄÄ KÄTEEN KUUKAUDESSA?
- Riippuu kuukaudesta. En laske pääomatuloja tähän koska ne menevät suoraan lainan lyhennykseen. Mutta kuukaudessa käteen on jäänyt n. 1300-1400€.

KUINKA "LEVEÄSTI" ELÄT? (HARRASTUKSET, BAARIT, ULKONA SYÖMINEN YMS.)
- Käyn todella harvoin ystävien kanssa ulkona, koska suurin osa asuu eri paikkakunnalla kuin minä. Ulos siis menee todella vähän rahaa, en myöskään käy ulkona syömässä kovinkaan usein. Baareissa en juurikaan käy sillä en käytä alkoholia. Koen, että en elä kovin leveästi. Autoon ja bensaan menee rahaa, mutta se on pakollista että täällä maalla pääsee paikasta A paikkaan B. Harrastuksiini menee alle 100€/kk. (Kuntosali, uiminen, ratsastus ja muu liikunta) Olen yleensä melko vaatimaton elämäni suhteen.

 KUINKA PALJON KÄYTÄT RAHAA RUOKAAN, VAATTEISIIN JNE?
- Vaatteisiin ei mene nykyään edes kuukausittain. Ostan tarpeen mukaan. Suosin myös kirpputoreja paljon. Sanoisinko, että vuodessa vaatteisiin menisi joku 200-300€. Ruokaan panostan taas enemmän sillä rakastan syömistä (:D) ja haluan panostaa siihen. Suosin terveellistä ruokaa, mikä taas on kalliimpaa kuin nuudelit. Ruokaan menee ehkä 40-50€/viikko.

MENEEKÖ TILI USEIN NOLLILLE VAI PIDÄTKÖ TILILLÄ "PUSKURIA"?
- Käyttötilini menee kuukauden lopussa oikeastaan melko lähelle nollaa. Pidän käyttötilillä vain budjettiini käytettävissä olevia rahoja, muut siirrän muille tileille. Kuun lopussa jos rahaa jää, niin siirrän nämä vielä lopuksi sieltä pois ennen uuden budjettikauden alkua.

ONKO SINULLA ERIKSEEN SÄÄSTÖTILI?
- Kyllä on. Oikeastaan parikin.

 OLETKO KOSKAAN OTTANUT LAINAA, MYÖS PIKAVIPIT LASKETAAN MUKAAN?
- Olen ottanut kaksi kertaa asuntolainaa. Muuta lainaa en ole ottanut.

 MIHIN SÄÄSTÄT VAI SÄÄSTÄTKÖ LAINKAAN?
- Tällä hetkellä en säästä oikeastaan muuhun kuin siihen, että saisin lainani pois. Toki säästössä on myös X summa rahaa, joka tulee käyttöön tarvittaessa. Minulla on myös osakkeissa vähän rahaa, mitkä luultavasti realisoin josain vaiheessa ja maksan ks. rahalla asuntolainaa pois. Kun asuntolaina on kokonaan pois, voisin kuvitella laittavani enemmän rahaa osakkeisiin säännöllisesti pidemmällä tähtäimellä. Voisin myös kuvitella ostavani kolmannen asunnon tulevaisuudessa, mutta siihen menee vielä pitkä aika. Tulevaisuudessa aion säästää rahaa asuntoni kylpyhuone- ja keittiöremonttia varten. Ajattelin myös alkaa siirtämään rahaa säästöön johonkin tilille, joka olisi käytettävissä sitten kun joskus ostamme mieheni kanssa yhteisen talon/tilan. Minua kiinnostaisi myös aloittaa pienimuotoinen rahastosäästäminen, mutta en ole löytänyt sopivaa kohdetta.

 MIHIN AMMATTIIN PYRIT VAI OLETKO JO SIINÄ MISSÄ HALUATKIN?
- En ole tällä hetkellä siinä missä haluaisinkin olla. Olen valmistunut asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiksi vuonna 2012, sekä myöhemmin vielä talous- ja toimistopalveluiden merkonomiksi vuonna 2014. Olen työskennellyt kaupan alalla yli 6 vuotta, sekä tehnyt työpätkiä toimistotöissä. Syksyllä aloitan opinnot tuotantotalouden insinööri linjalla, ja toivon että tämä poikisi tulevaisuudessa uusia kuvioita työrintamalle. En tarkalleen tiedä mitä isona haluan tehdä, mutta tiedän että haluan tehdä jotain muuta kuin olla eläkeikään asti kaupan alalla.

JOS SEURUSTELET JA ASUTTE SAMAN KATON ALLA, NIIN MITEN JAATTE TALOUDENHOIDON? ONKO TEILLÄ YHTEINEN TILI? KUINKA PALJON TULONNE EROAVAT TOISISTAAN?
- Meillä ei ole mieheni kanssa yhteistä tiliä. Olen päässäni miettinyt, että molemmat aukaisisivat tilin johon alkaisi säästämään tietyn summan kuukaudessa. Tämä voisi olla esimerkiksi tulevaisuuden kotia varten tai jotain muuta yhteistä hankintaa. Mieheni ei ole kovin kiinnostunut säästämisestä muuten, mutta asuntolainaansa lyhentää kuukaudessa isoja eriä. Molemmilla on omat tilit ja rahat käytetään siihen mihin haluaa, kumpikaan ei motkota toisilleen siis mitään. Minä en motkota miehelleni jos hänen rahansa menee kaljaan tms, eikä mieheni motkota minulle siitä, että olen kiinnostunut säästämisestä. Toki aina "pakolliset" menot ovat etusijalla, ja näiden kulujen jälkeen laitamme ylijääneet rahat jonnekkin minne itse haluamme. Molemmat pyrkivät tekemään niitä asioita mistä pitää. Maksamme ruoka- ja asumiskulut suunnilleen puoliksi. Mies lyhentää lainan, koska talo on hänen nimissä. Molemmat maksaa sitten itse muut omat kulunsa. Mieheni tienaa yli puolet enemmän kuin minä.

SANA VAPAA; TÄRKEINTÄ MITÄ OLET OPPINUT RAHANKÄYTTÖSI SUHTEEN?
- Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Olen oppinut, että myös pienistä tuloista voi säästää isonkin summan jos vain on asiasta kiinnostunut. Olen oppinut myös sen, että sen summan ei tarvitse aina olla iso vaan pienikin on aina kotiin päin! Lisäksi olen oppinut, että ihmisen tärkein asia elämässä on perhe, terveys ja onnellisuus. Sitä ei voi mitata rahassa. On tärkeää, että viihtyy elämässään. Elämä on liian lyhyt siihen, että tekee niitä asioita mistä ei nauti. Pitää oppia nauttimaan niistä pienistäkin iloista, aamun ensimmäisestä kahvikupista tai keväisestä linnunlaulusta metsässä. Elämä on tässä ja nyt - ei tulevaisuudessa. Olen myös oppinut, että materiaali ei tuo onnea. Materiaan ei kannata hakata suuria määriä rahaa, sillä se ei palvele takaisin tai tuo onnea. Lisäksi olen tajunnut, että terveyttään tulee vaalia ja näin ollen jättänyt esim. alkoholin pois. Tämä on myös iso palvelus kukkarolleni. Olen myös opiskellut talousasioita ja erityisesti kiinnostunut niistä, tämä on opettanut paljon rahankäytöstä ja sen käyttäytymisestä minulle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Pidetäänhän blogin kommenttien sisältö asiallisena. Kiitos.