tiistai 28. heinäkuuta 2015

Säästötavoite loppuvuodelle

Olen ollut kovin laiska yleensä tekemään minkäänlaisia laskelmia tai budjetteja elämäni suhteen. Oikeastaan olen alkanut pyörittelemään erilaisia numeroita vasta ihan lähiaikoina. Uskon, että jokaisen olisi hyvä luoda tavoite säästösuunnitelmilleen. Tavoitteiden ei tarvitse olla isoja tai säästettävien summien suuria, vaan itse idea on tärkein. Säästämisen aloittaminen on helpompaa kun on realistinen tavoite, jonka voi saavuttaa. Olen usein itse ollut 'kaikki nyt heti tänne' -ihminen, mutta säästämisen/sijoittamisen kanssa tämä ei toimi. Olen opetellut pitkäjänteisyyttä jotta pääsisin eroon tavasta, mutta edelleen se toisinaan tuottaa ongelmia. Olen kuitenkin huoomannut, että kun itselleen on asettanut tavoitteen jolle tulee pyrkiä, on säästämisen seuraaminen ja toteuttaminen paljon helpompaa. Säästötavoitetta ei siis tosiaan tule asettaa liian korkealle, ettei vedä itseään ihan loppuun ja saa säästösuunnitelmilleen vain ahdistuksen aikaiseksi.  Liian ankara itselleen ei saa siis olla, vaan säästämisen pitäisi olla sellaisissa sfääreissä että se on kivaa ja mahdollista ilman mitään nälkäkuolemaa. Kuoleman vakavaa touhua tästä ei kannata tehdä, koska sen voi toteuttaa mukavastikin.  Toki tilanne on aina erilainen ihmisestä, taloudellisesta tilanteesta ja tavoitteista riippuen. Jokaisen tulee vaan löytää ne itselle sopivimmat tavat ja summat jotka sopivat omaan talouteen.

Itselläni tosiaan alkaa uusi koulu elokuun lopulla. Tulen olemaan taloudellisesti aivan erilaisessa tilanteessa kuin viime vuodet. Aion keskittyä koulun käymiseen 100% ja jättää työt vähemmälle, koska aikaisemmin koulun käyntini on kärsinyt siitä, että tein hullun tavalla töitä ansaitakseni rahaa. No virheistään oppii ja jälkiviisaus on se paras viisaus. Toki koulun ohella minun on pakko tehdä ilta- ja viikonloppuvuoroja mutta noin 2-3 vuoroa viikossa riittää. Myös kiireellisimmät päivät/viikot aion pyytää vapaaksi. Olen siinä mielessä hyvässä asemassa, että työnantajani on hyvin joustava ka työaikoja saa sovittua tilanteen mukaan.

Minun tosiaan tulee budjetoida elämäni uudelleen ja laskea mitä elämiseen menee rahaa kuukaudessa opintojen aikana. Tätä on kovin vaikea hahmottaa kun ei ole tietoa esimerkiksi ensi kesän kesätöistä, että pääseekö minnekään. Aion tehdä kuitenkin aiheesta heinä- tai elokuun aikana oman postauksen. Laskeskelin alustavasti, että noin 800€/kk tulisi riittämään.

Loppuvuoden säästötavoitteeni ei ole iso. Luultavasti myös lainat tulevat tästä eteenpäin lyhenemään vähemmän sillä aion pienentää laumaeläin opintojen ajaksi. Minulla on myös Kelalle vielä 4 erää maksettavana takaisin. Yhden erän suuruus on 330€, joten 1320€ olisi minun laskujeni mukaan varattava tähän. Rästit ovat kasautuneet siitä, että tienasin liikaa nostaessani opintotukea. Tässä siis näette millainen sählääjä olen aikoinaan ollut (vieläkin välillä) sillä
tämä moka johtui siitä, että
taloushallinnon opiskelija ei muistanut laskea kaikkia tulojaan + lomarahojaan tulorajaa vahtiessa.
Go girl!

Syksyllä tuleva palkka menee oikeastaan kokonaan elämiseen, joten säästötavoitteeni loppu vuodelle on niinkin huimat kuin 20€/kk. Tulen kertomaan kuukausittain miten säästösuunnitelmilleni kävi. Olen tosiaan niin uudessa tilanteessa vielä, että en oikeastaan osaa sanoa saanko säästöön edes tuota, vai joudunko nostamaan säästötilillä rahaa kuluja varten? Työni muuttuu osa-aikaiseksi koulun alkaessa, joten ansiotulot vaihtelevat kuukausittain. Tähän mennessä olen yleensä säästänyt joitakin satoja euroja riippuen kuukaudesta. Tämä loppu vuosi tulee rahallisesti olemaan todella tiukka. Ensi vuoden puolella säästötavoitteeni nousee varmaan noin 100€/kk jos kaikki menevät hyvin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Pidetäänhän blogin kommenttien sisältö asiallisena. Kiitos.